... Dalam Botol..

Thursday, May 26, 2011

Haaa..ape ade dalam botol?? tiade unsur2 seperti filem arahan Raja Azmi tu ye..dalam botol ni mempunyai kelebihan tersendiri..masalahnye, lebih ke?? hehe..ade la gak..xtau la korang da pernah menyaksikan dalam botol yang ni atau pon tidak..tapi aku nak share dengan kamu sume..

Baru beli beberape minggu yang lepas bersame Abil sebelum beliau meninggalkan aku sendirian terkapai2 mencari arah tuju kehidupan..poyo sangat ye! Mempersembahkan..

jeng3..dalam botol!


tadaaaaaaaa!! 

Itu die..payung mase kini! semart x? dalam botol payung ni..memudahkan untuk membawe dan menyimpan..ekceli nak simpan tu leceh sikit sebab kene lipat dengan cermat dan berhati2..baru bole sumbat balik dalam botol..

Anak buah aku pon teruje!

design payung same dengan design botol..

Banyak lagi design dan warne2 lain yang bole dipilih..ade wane pink, hitam, kuning dan macam2 lagi la..aku pilih wane biru, wane kegemaran ku..so, if korang nak macam ni gak..bole dapatkan di jalan TAR @ Jalan Tuanku Abdul Rahman..if naik LRT, turun dekat masjid jamek..harge payung dalam botol ni murah saje..RM10! murah kan..tu je nak share, tata korang!

Lesung...

Tuesday, May 24, 2011

Lesung ape? konfem la lesung pipit..xmungkin lesung batu yang mak aku slalu gune untuk wat sambal belacan tu..hehe..aku suke tengok manusie2 yg dikurniakan lesung pipit ni..so sweet bile mereka tersenyum ataupon ketike becakap..xkesah la mereka ade lesung pipit tu di sebelah pipi or kedue2 nye sekali..lagi2 lesung pipit yang dalam lekuknye..rase nak tuang air je kat lekuk tu!

Aku pon ade lesung pipit..ceyh, perasan jap! haha..tapi lesung pipit aku sangat kecil dan halus..kene senyum selebar yang mungkin baru la nampak kewujudannye..setahu aku, lesung pipit ni terbentuk kerane ade kecacatan pada pipi..aku dapat lesung pipit ni pon gare2 satu tragedi..mase tu aku darjah 4..sedang asyik berjalan dan bercakap dengan member aku kat taman sekolah, tetibe gedegang! adoiiii..rase nak pitam! mane tak nye, aku dilanggar oleh seorang pelajar lelaki berketurunan india yang memang besa tubuh badan die yang seronok sangat main kejar2 dengan member2 die..grrrrrrrr!

Oleh kerane terlalu sakit dan ramai lak budak2 kat taman mase tu, make aku tepakse menahan airmata dari menitis ke pipi..tapi dalam hati aku da sumpah seranah budak lelaki india tu..! akibatnye pipi aku bengkak dan tak hadir ke sekolah keesokan hari nye..hehe..selepas kejadian tu la aku dapat detect ade lesung pipit..kesah benar tau ni! Anak buah aku si miqaiel pon ade lesung pipit..ade kat due belah pipi..bile die cakap je pon da bole nampak..die pon ade kesah tersendiri..mase die nak dilahirkan, kakak aku da xlarat nak push..so miqaiel ni tersekat sehinggakan doktor terpakse vacum untuk sedut die keluar..mungkin itu telah effect die nye tulang pipi..

ucu jelos dengan a.long! hahahah

comel kn!

‘Lesung pipit terjadi akibat dari variasi otot muka yang dipanggil zygomaticus major. Kecacatan variasi berlaku pada otot ini yang sepatutnya hanya mempunyai struktur tunggal dari tulang zygomatic. Tulang ini membahagi kepada superior (bahagian atas tepi bibir) dan inferior (bahagian bawah tepi bibir). Selain itu, factor terjadinya lesung pipit adalah kerana otot zygomaticus lebih pendek dari normal menyebabkan kulit tertarik dan terbentuklah lekuk pada pipi'

- Sumber: Madsci network dan Wikipedia

Xkesah la ape yang terjadi disebalik lesung pipit ni..even xde lesung pipit pon still ade yang nampak sweet dan comel je..jadi, bebangge dengan ape yang kite ade..kite sume cantik! bye!

Mesti Tonton!

Wednesday, May 18, 2011

Tahun ni duit aku da bersedie untuk dibelanjekan atas dasar hiburan! hehe..sumenye semate2 untuk menonton filem! pembaziran akan berlaku, tapi xbole nak wat ape..banyak nau filem yang menunggu giliran untuk ditonton..so aku xnak hampekan perasaan filem2 tersebut..tettttt!

Calon2 filem adalah:

Fast and Furious 5
Memang best gile tengok cite ni ari tu..sampai tenganga mulut aku, nasib baik xde lalat! cite ni mantap, kelaka, mendebarkan, laju dan superb! rase macam nak tengok 3 4 kali je..memang semart la! cer tengok..cer tengok..


Nur Kasih the Movie
Semenjak due menjak tige menjak ni, kat tv selalu iklan pasal filem ni..cair rase bile tengok watak Adam yang dibawe oleh Remy Ishak..pastu filem ni macam banyak konflik yang berlaku berbanding sewaktu drama dahulu..maka, kene pegi tengok!


Pirates of the Caribbean (On Stranger Tides)
Kapten Jack Sparrow da kembali..yeahhhhh! suke sangat..teruje tunggu filem ni..sume filem ni aku layan..layan dengan abang ipar aku yang lagi teruje berbanding aku..if kat tv3 tayangkan cite ni even yang lame punye, abang ipar aku sanggup tonton..peminat tegar!


Transformer 3 (Dark of the Moon)
Hidup Optimus! selamatkan bumi daripada ancaman Decepticons yang kejam! huhuhu..tengok preview filem ni macam very da gempak..banyak serang2..lawan2..lari2 selamatkan diri..wat aku pon nak lari dalam panggung! hahahahha


Harry Potter (Deathly Hallows part II)
Penat tunggu siri ending ni..tapi xmengape kerane aku sanggup tunggu..mesti pertarungan hebat akan berlaku antare Harry dan juge Voldemort yang berwajah buruk itu..da la buruk, jahat lak tu! ishhh3..masih sedih dengan kematian dobby..huhu..


Kung Fu Panda 2
Po si panda yang da pandai berkungfu sekarang ni..Po juge telah berjaye bergabung dengan Fast Furious Five yang terdiri daripada Tigress, Monkey, Mantis, Viper dan juge Crane..filem kedue ni akan membongkarkan asal usul Po..yela, macam xlogik je bapak goose tapi anak panda! hehe..


Karak
Layan cite seram la pulak..cite ni macam gempak bile aku tengok preview nye..hasil tangan KRU..tapi xtau hakikat sebenarnye..cite pasal lebuhraya karak yang dikatekan berhantu..popular dengan kereta volkswagen kuning..momok!


Wat mase ni, itu saja la filem2 dalam senarai mesti tonton aku..hehe..xtau la if pasni ade filem lain yang akan tersenarai juge..harap2 filem ni sume berbaloi untuk ditonton! ok, tata!

Bukan Pau Suri!

Tuesday, May 17, 2011

Xtau la if korang pernah tengok cite Pau Suri or x..seram! terus rase da xmo makan pau lagi selepas itu..tapi tu sementara je..hehe..aku memang suke makan pau! dulu bile abah anta balik melaka mesti abah akan singgah di RnR untuk berehat..tapi aku akan terus cari pau perisa kacang yang putih gebu dan panas..bile da dapat, makan sorang2 tanpe mempelawe mereka2 yang berade berhampiran..I'm sorry (ala2 Amir Raja Lawak)..

Jangan cakap banyak! setelah sekian lame, baru ari tu aku berpeluang nak wat pau yang aku namekan Pau Dot! buruk rase name tu..tapi xkesah la..Bahan2:

Tepung (xkesah jename ape tapi better cap Sauh kapal)
Mauripan
Minyak (6 sudu)
Garam secukup rase
Air (2cawan)

Cara2 nye:
1. Campurkan mauripan ke dalam air (untuk yang 1cawan sahaje)
2. Gaulkan minyak bersame tepung
3. Masukkan air
4. Masukkan garam
5. Gaul sehingga adunan sebati
6. Selepas itu, wat adunan kecil2 mcm bola..letak inti..jadikan bentuk pau! hehe..paham2 sendiri la
7. Kemudian kukus selame 5minit




Hasilnye..

comel!

Sebelum tu, bab inti pau tu sukeati kamu semua la nak gune inti ape..macam aku selalu gune kelape dan juge kaya..so,jumpe lagi! dadadaaaaaaaa.......

Monkey's Symbol of Cousin

Monday, May 16, 2011

Oleh kerane kami adelah sepupu yang mane terdiri daripade yot, dot dan abil, maka kami telah membeli simbol tande kesepupuan kami..! tapi kenape monyet?? xde binatang lain ke? ishhh3..ni sume gare2 pemberian abil sebelum beliau berangkat ke Arau, perlis..huhu..abil..sob..sob..

Abil akan melanjutkan pelajaran di UiTM..da besau ko abil..dulu kecik je! abil ni cousin merangkap teman aku dirumah..nak befoye2 pon dengan abil..ni sume kerane sepupu yang lain telah bertunangan dan juge berkahwin..lepas ni sape lagi nak temankan aku? kene cari mangse seterusnye..huhu..

aku punye paling OKU..hidung dan telinge ade sumthing wrong sumwhere! hahaha

monyet tige sekawan

monyet tige sepupu..apekah?hehe..

akhir kate, i love all my cousins!

Sarang Burung!

Wednesday, May 11, 2011

Saranghae burung? apekah? hehe..saje nak wat iklan ari ni..biasenye, bile ade cousin or kawan2 tunang..aku xtau nak bagi ape..maka, aku dengan murah hati bagi mereka sarang burung untuk menambah koleksi hantaran mereka untuk tunang tersayang..

Sarang burung ni bukan la aku amik dari atas pokok..xbaik tau wat macam tu! sarang burung ni aku wat sendiri..tipoooo! heheheh..ekceli, pade permulaan aku minta tolong mak cik yang wat kan..but now, aku da belaja dan insyaAllah mampu menghasilkan nya sendiri..

pink & purple

red & black

Sarang tu wat sendiri..telur tu beli je kat kedai, then rebus..burung tu pon beli dan hiaskan..simple! hope kawan2 aku suke..ok, tu je nak cite..bye!


Teknologi..

Tuesday, May 10, 2011

Jangan ingat teknologi sekarang cume untuk duniawi sahaja..teknologi sekarang merangkumi semue aspek kehidupan termasuk la untuk bekalan kite di hari kemudian..jangan mengisi kehidupan kite hanye untuk hiburan sahaja..penuhi juge dengan nilai2 harmoni dan juge ibadah..

Maka memperkenalkan Al-Quran berteknologi tinggi..memang memudahkan! xde alasan da untuk kite tidak membace kalam suci..dengan Al-Quran ni kite bole belaja tajwid dan juge bacaan yang betol..mana yang tahu membace, bole juge improve ilmu yang da sedie ade..nak bawe ke mane2 pon senang..

muke depan

muke belakang
isi kandungan

isi kandungan juge

Al-Quran ini memang memudahkan kerane dengan penuding canggih yang disediakan, kite boleh mengetahui bacaan serta tajwid yeng betol..tuding atau tunjuk saje pade ayat, surah atau muke surat maka akan ade contoh bacaan..selain tu, ade juge bacaan2 serta doa untuk kite dengari..


Kalau untuk alat teknologi yang lain, kite sanggup berhabisan duit..xkan untuk bekalan hari akhirat kite xsanggup kan..renung2 kan dan selamat membeli..bye!

Selamat Hari Lahir dan Selamat Hari Ibu...

Monday, May 9, 2011

Alhamdulillah..ari ni adelah hari lahir mak@mama@mami@ma..hehe..tu la gelaran yang selalu aku panggil mak aku..mesti mak aku pening! tapi mak sentiase redha..hari ini juga genap usia mak yang ke 54..bersyukur kerane mak masih sihat dan masih bersama aku dan keluarge menjalani kehidupan di dunia ini..

Oleh kerane semalam adelah Hari Ibu, maka aku cube penuhi permintaan mak..yang mana mak minta aku anta die ke kampung untuk meraikan bersame dengan mak pade mak aku a.k.a nenek aku..kampong aku jauh tau! kat Puchong..hehe..kat kampung disambut dengan penuh meriah! kumpul secare beramai2 serta bergotong-royong sediakan makanan..ade nasi berlauk, nasi lemak, laksa, bubur jagung dan juga buah-buahan..kenyang gile aku semalam..sume makanan aku sumbat dalam perut aku yang kecil diluar tapi besar didalam..

Ini Mak saya!

kek untuk Mak..sedap!

Mak..time kasih di atas segalenye..jasa dan pengorbanan mak sangat2 org hargai..semoge mak diberi kesihatan yang baik, bahagia dan sejahtera dalam kehidupan mak..semoga mak sentiase dalam keberkatanNYA..amin..org syg mak! muahhhh!

Malam Jumaat..

Thursday, May 5, 2011

Ape yang belaku pade malam jumaat? xde pape pon sebenonye..hehe..cume pegi mengambil my cousin pulang dari keje..tau2 die nak belanje..aku pon setuju saje..macam sedap je ayat aku kan! macam  je la..kalau xsedap bole muntah atau pape yang sewaktu dengan nye..

Oleh kerane sepupu nak belanje, so aku ikut je la mane die nak bawe..asalkan dapat makan free! Alhamdulillah..so, kami betige pegi makan dan isi perut di Sikin Seafood di Bukit Naga..mane Bukit Naga tu? Sile Google ye..hehe..

wajah restoran Sikin Seafood..

Kat sini ade jual macam2..tapi western food xde..kalau nak, pegi cari tempat lain ye..oleh kerane da macam2 aznil yang ade, so kami yang da lapau tahap gaban telah memilih:

Laici Kang dan Fresh Orange..seger! (bahase org jawe)

Nasi putih dan sambal belacan yang free dan terbaik dan pedas!

Tom Yam Campur dan Daging Masak Merah..sedap!

Telur Bungkus dan Sotong Pedas..enak!

Kerabu Campur..superb!

Hancus lebur diet aku! hehe..pas makan, masing2 xbole cakap sebab senak..mane tak nye, sume sumbat dalam perut..ishhh3..tapi memang sedap makan kat sini..korang try la! sampai jumpe lagi..tata!

Hate Love Song!


Ceyh..konon hate love song..tp upload! heheheh..ok, ni lagu baru dari Big Bang dan tajuk die adelah Love Song yang mane ade teselit kat lirik die "I Hate Dis Love Song"..aku cume paham yang tu je..yang lain, aku wat kesimpulan yang lagu ni ade menceritakan tentang masalah dalam cinta..suke2 kau je kan dot!

bagi aku lagu ni bole la..aku cume teruje + terpesona + terkesima sampai tahap takasima dengan video klip lagu ni..macho dowh! lagi2 bile tengok si T.O.P menari..gugur jantung pisang aku! rase nak menjerit dan lari berpagar bile tengok..pehal over nau ko ni?

ok..korang layan je la ye..bye!

p/s: aku da cop si T.O.P tu..so T.O.P aku punye! hahahhaha

Biskut Batik..

Tuesday, May 3, 2011

Oleh kerane semalam ari pekerja penganggur, so sumeorg cuti..bile cuti, aku jadi bosan..bile bosan, aku mule mengorak langkah untuk melakukan sesuatu! apekah sesuatu itu? masak, masak, masak la kau! hehehe..aku suke yang simple2 je, kalau xsimple aku xsuke..

maka yang simple itu diberi gelaran biskut batik..memang simple gile..gile pon xmacam ni tau..cukup! jangan nak jadi tukang karut..straight to da point ye dot! bahan2 yang diperlukan adelah (sangat menjimatkan duit anda terutame yang masih belom bekerja) :

1 bungkus biskut marie (patah2 kan)
1 tin kecil susu pekat manis
3 sudu koko
butter (potong menjadi tige coz nak gune 1potongan saje)




Care2 nye ialah :
  1. Campur dan Gaulkan susu bersame koko supaye mereka mesra..
  2. Cairkan butter dengan menggunakan api yang kecil..
  3. Masukkan campuran susu dan koko ke dalam butter yang telah cair tadi..
  4. Masak sehingga pekat..
  5. Masukkan biskut marie yang telah dipatah2 kan tadi..
  6. Masukkan dalam bekas dan ratakan..
  7. Biarkan sejuk..

sebenonye ni belom cukup sejuk sangat..ni sume kerane anak buah yang da xsabo nak makan! huhuhuhu

Mudah dan simple kan! da cakap da awal2 perenggan tadi..so, cobe la if korang nak cobe..make sure cukup sejuk..baru senang nak potong..tata!
 

Dot... Dotaaa.. Dotiii.. Copyright © 2009 Girl Music is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez