Melamar ...

Tuesday, September 18, 2012



Assalamualaikum..

Sekarang tengah rancak berlangsung majlis pertunangan, pernikahan juge perkahwinan..tahniah aku ucapkan kepade sedare mare, sahabat handai juge jiran tetangge yang bakal atau akan melalui saat2 yang menggembirakan yang mane berlaku sekali dalam seumur hidup..harap2 nye lah kan..kalau berkali-kali pon bole rasenye..kalau mampu ye! Tak mampu tu jangan menggedik la..adoiiiiiiii

Ok..sebelum nak memulakan hubungan yang halal..harusla pihak lelaki masuk meminang atau bahase sedapnye ‘melamar’..hehe..haaaa,sebelum nak melamar tu jom kite tengok pekare2 yang perlu diketahui..

      1)      Inform Kedatangan
Haaa..jangan main terjah je..konon2 nak wat surprise la tu..datang2 je rumah, tuan nye tak de..tak pon tuan rumah tengah berehat dan dalam keadaan yang tidak sepatutnye..kan ke
naye je..kalau bole, inform secare tepat tarikh,waktu dan juge berape ramai..baru la senang pihak perempuan buat preparation..

      2)      Kenal dulu calon pasangan
Walaupon perkahwinan ni diuruskan oleh keluarge,korang perlu la kenal dulu bakal pasangan korang..mane la tau, da jadi hak orang lain ke..tak pon ade kekasih gelap ke..Ni tak, main setuju je..kang tak bekenan, salahkan mak abah jugak..sekarang kan zaman IT, try la search FB, Twitter or mungkin beliau ade Blog..Tettttttt!

      3)       Bawak wakil yang sepatutnye
Ni penting ye..bio la beradab sikit even korang memang tak beradab sebenonye! Hahaha..Kalau mak abah sudah tiade, bawak la pakcik atau makcik kite..jangan la bawak kawan2 sebaye..nak2 mat rempit..memang konfem kene reject!

      4)      Biar orang tue yang berbicare
Selalunye orang tua lebih mengetahui dalam segale hal..maka, bia mereka yang berbincang..korang perlu jawab bile di tanye je..nampak la sopan sikit..jangan nak jadi loyar buruk..memang buruk keputusannye…ishhhh3

Haa..tu la care atau adab yang sepatutnye..nak lebih baik lagi,ikut la adab melamar dalam ISLAM..
1. Melihat calon/ wanita.
2. Tidak melamar wanita yang telah dilamar Lelaki lain (meskipun belum memberi jawapan).
3. Merahasiakan pelamarannya (tidak mengumumkan ke orang lain)
4. Wanita yang dilamar terbebas dari segala mawani` (pencegah) dari sebuah pernikahan.
5. Wanita melamar laki-laki Secara syar’i tidak masalah. 

Hal2 penyatuan ni kalau bole jangan ambil ringan je..ambil berat sikit..sebab disini la kite nak memulakan tanggungjawab sebagai suami mahupon isteri..Ok,semoge bejaye semue..bye!

Jamuan Raya Unit Komputer

Tuesday, September 11, 2012



Assalamualaikum..

Pada 7September2012 yang lalu, unit aku iaitu Unit Komputer telah bergabung bersama Unit Khidmat Pelanggan dan juge Unit Potongan mengadakan jamuan sempena Hari Raya Aidilfitri..Setiap unit ade tema tersendiri..bukan tu saje, malah setiap unit ade juadah tersendiri juge..maka, makan la sampai muntah dan pengsan..hehe..

Begitu meriah suasana pade hari itu kerane berhias indah dengan lampu lip lap nye..gantungan kad raye dan ketupat..dialunkan bersama lagu raye..memang terbaek!

 Hiasan!

Unit Komputer memilih tema ‘Merah Mak Ngah’..tapi ade je yang tak ikut tema..tapi tak mengape la..yang penting semue orang hepi pade hari itu..mereka2 yang berade di unit aku sememangnye sporting! I love u olllssss very much la..hehe



Juadah unit aku pade hari itu ialah nasi putih bersame paru goreng,sayur campur,sambal ikan masin, ayam masak merah dan juge gulai daging salai..bukan tu saje, ade juge laksa johor,ketupat palas,nasi impit,lemang,kari daging,rendang..adoiiii,lapa lak! Paling spesel ialah SATE yang di sponser oleh PAPA SOFI merangkap bos kesayangan hambe..cewaaahhhhh! Petang pule, sambung dengan minum petang yang mane ade teh tarik dan juge rainbow kek..fuhhhhh!







Pade hari itu memang aku kenyang sepanjang hari..tipuuuuuuuu! malam aku sambung makan lagi kat rumah..haha..Kesimpulan nye, sumeorang hepi dan kekenyangan..time kasih pade semue yang memberi kerjasame..tahun depan make sure lagi best ok! Daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa~

Teletubbies

Wednesday, September 5, 2012



Assalamualaikum..
Aku tengah ade mood yang rajin untuk mengupdate blog kesayangan ku ini..hehe..hari ini nak imbas kembali cerita yang aku suke tengok sewaktu zaman kanak2 riang ribena..nape bila riang perlu dikaitkan dengan ‘Ribena’? ke aku je yang rase macam tu??  Wateva…
Dulu aku paling suke tengok Teletubbies..dorang sangat3 comel! Rase nak cubit, peluk kuat2 then lempang! Haha..sangat setia tengok cite ni..walaupon kadang2 ketike itu aku tak berape faham ape yang dorang nak sampaikan, tapi aku tetap tengok cite ni..
Cite ni sangat menghiburkan kerana selain mereka comel, suara mereka juge comel..dekat perut setiap teletubbies ni ade tv tersendiri..dengan rumah yang comel..kawasan rumah yang comel..malah matahari pon comel sebab ade baby kat matahari tu..Cite ni akan bermula dengan matahari terbit dan berakhir dengan matahari terbenam..



Info Teletubbies
Tinky Winky adalah Teletubby lelaki tertua, tergemuk dan terbesar. Berwarna ungu dengan bentuk segitiga di kepalanya. Barang kesayangannya adalah tas tangan.

Dipsy adalah Teletubby lelaki berwarna hijau. Benda favoritnya adalah topi bercorak hitam putih. Punya bentuk garis lurus di atas kepalanya.


Laa-Laa adalah Teletubby perempuan kuning. Hobinya bermain bola. Memiliki bentuk spiral di atas kepalanya.
Po adalah Teletubby perempuan merah yang terkecil. Po adalah karakter yang paling polos di antara semua Teletubby (walaupun semuanya bersifat agak polos) dan paling kecil. Hobinya bermain skuter, ia memiliki bentuk lingkaran di kepalanya.


Suke bile dorang nak perkenalkan diri masing2..sore Po la paling comel dialam semesta..aku suke Po, si teletubbies merah..dengan skuter die yang comel..arghhhhhhh! dorang memang comel.. dari cite ni aku dapat simpulkan ianya mempunyai nilai persahabatan dan kasih sayang antara satu sama lain..hebat kan? Siap bole simpul2 lagi..haha..jumpe lagi!

 

 

Dot... Dotaaa.. Dotiii.. Copyright © 2009 Girl Music is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez