Cameron Highland

Tuesday, January 3, 2012

Assalamualaikum..

Hari Krismas ari tu, aku dengan kawan2 dan sepupu aku yang terdiri dari Pejal, Paiz, Ijan dan Abil telah pergi ke Cameron Highland untuk bersiar-siar..hehe,skema tak? Abaikan! Bagi aku pegi sane coz da lame tak pegi la..sambil tu nak tenangkan pikiran yang serabut..Kiteorang pegi balik hari je sebab pejal cakap hotel da penuh kene booked! Tipu! xde plan nak tido sane pon..hehehehe
 
So, cadangnye nak pegi dalam kul 5pagi dari rumah..aku punye la awal bangun kan sebab tak nak telambat nanti coz pegi tu naik kete pejal..akan tetapiiiiiii…….biase la janji melayu kan, akhirnye pukul 7.30 baru la pejal datang jemput aku..sumenye kerane paiz! Lambat bangun..saboooooooo je laaaaaa…dari eksaited nak pegi, terus panas hati..ishhhh3

Dalam pejalanan ke Cameron melalui Tapah, singgah sebentar di stesen minyak Shell kat mane entah (aku memang fail bab peta2 di Malaysia ni)..kat sini isi minyak dan juge membeli makanan sebab masing2 kelaparan..punye la lapo, sampai paiz beli sebuku roti gardenia butterscotch dengan muke yang agak bangge..sukeati ko la paiz oiiiiiii..

Sampai ke tanah rata dalam pukul 11 pagi..dengan bepandukan tourist guide tak bebaya a.k.a paiz , kiteorg pegi ke ladang teh di Bharat Tea Plantation yang teletak hanye ditepi jalan sahaja..Jalan2 sekejap kat ladang tu, then decide nak makan kat café yang ade kat situ la..bile tengok harge sepotong kek (yg mane secret recipe nye kek lagi besa) yang amek ko! Mahal bebeno nye pon! Terus batalkan niat tersebut..tidak berbaloi rasenye..hehe..

 Nyaman je rase..

Setelah itu, jalan lagi mencari kedai makan..jalan punye jalan sampai tejumpe satu kedai ni..owner die memang telebih ramah..siap bagi cadangan pade kiteorg utk order..cadangan yang aku tak kan terime lagi da pasni..time kasih akak! Die suggest aku order ‘Teh Massala’..memang bermasalah..teh yang dicampuri dengan herba kononnye,padahal bau cengkih kuat gile kot! Seminggu deria bau aku rosak! Bau cengkih je..pening!

 Ni la teh massala..sumpah xmo minum lagi!

tak ingat ni air ape..org nk suam tapi akak bagi ais..terbaek!

nasi goreng (ayam) Cameron Highland..biase je..nothing special!

mee hoon/bihun sup..bole la..

Agak kecewa la dengan makanan tadi..tapi, redha je la kan..redha tu kan ikhlas..hehe..Next, kiteorg pegi Kasimani’s Strawberry Farm (if xsilap aku la)..jalan die agak mencabar juge la..kecil dan beliku-liku..sampai kat sini, strawberry die tak banyak sangat..ade tanam bunge dan kaktus..ade jual2 strawberry dan macam2 lagi..kiteorg pekene aiskrim die, not bad la..tengah syok makan, bole lak si paiz ni cakap ‘aku rase bekas ni die kutip balik dan basuh..basuh tak tau bersih or tak’ perghhhhh, jauh beno pikiran si paiz ni..tapi nasib baik aku da abes makan time tu..spoil betol la! Selain tu, rase gak askem Malaysia perisa strawberry..memang terbaik! 100% strawberry asli, sedap! Harge sebatang adelah rm1, tapi berbaloi kot..


Then, we all pegi ke pasa..tak tau name pasa die ape..tapi nak pegi situ kene naik bukit! Haha..kat pasa, aku membeli-belah ape yang patut je..dalam kul 4, cadang da nak gerak balik..akan tetapi……………..jeng3! kete pejal tak bole start! Mule2 aku pikir mungkin kerane terlalu sejuk.. Ijan pulak cakap kemungkinan air bateri kot..so, kiteorg decide solat dulu di surau..kemudian yang lelaki pegi mendapatkan bantuan..cuaca pule semakin sejuk, hari semakin gelap..air bateri da dapat setelah budak lelaki berjalan jauh pergi mencari..

Malangnye! Kete still tak bole start..mule menggelabah dan menggigil..macam2 care da cobe..sampai la dalam pukul 7.30 malam, dengan dibantu abang yang berketurunan India menolong kami untuk tolak kete..Alhamdulillah, da bole bergerak..tapi tak bole pasang lampu, takut bateri off balik..balik melalui simpang pulai sebab nak elakkan jalan yang beliku2..

Setelah dalam 20minit, kete wat hal lagi..kali ni tak bole start langsung! Aku da start bersin2 dan seseme..kete mati di tempat yang sangat gelap! Aku hanye mampu bedoa supaye ade bantuan dan tak de pekare buruk belaku pade kiteorg..paiz tahan satu kete untuk minta bantuan pegi ke balai polis bedekatan..aku dengan yang lain menunggu dengan risau nye..tepakse gune lampu henpon untuk beri isyarat pade kenderaan yang lalu supaye dorang seda akan kete yang tesadai tu..

Allah sentiase melindungi hambe2 NYA..kebetulan abang India yang tolong tadi lalu jalan yang same..so, die temankan kiteorg..dalam pade tu juge ade apek naik moto tolong panggilkan pomen..polis bantuan sampai tapi tepakse beredar sebab ade kes kematian..cuak gile2 aku time tu, tapi tepakse cover supaye yang lain pon tak rase cuak dan takut..sangat gelap waktu tu..pomen sampai bawe bateri,tapi tak same..huhu..dugaan..pomen tadi pegi bengkel semule untuk cari bateri yang sesuai..Alhamdulillah, ade gak even bateri tu bateri lame..bagi kiteorg asal dapat gerak je da cukup..

So,teruskan perjalanan..masing2 da kesejukan dan keletihan..aku terlena, tapi tak lame sebab hidung tesumbat! Huhu..dalam perjalanan pulang, ade eksiden belaku yang mane membawe kepade kematian..Syukur sangat coz tak de pape belaku pade kami semue..dalam kul 2pagi, aku sampai ke rumah..lega sangat2 time tu even aku da start demam..satu pengalaman yang menakutkan tapi tetap rase hepi..time kasih pade kawan2 dan mereka yang membantu kami sepanjang berade dalam kesulitan..

 sempat lagi begambo! hehe

P/s: pastikan kenderaan berade dalam keadaan baik jike nak pegi jauh ye..Terase semangat 1Malaysia!



0 CakapCakap:

 

Dot... Dotaaa.. Dotiii.. Copyright © 2009 Girl Music is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez