T to the B to the S = TBS

Friday, June 10, 2011


Apekah itu TBS kawan2? Singkatan apekah itu kawan2? Haa..ni yang nak kabo kat korang ni..TBS adelah singkatan kepade Terminal  Bersepadu Selatan..TBS merupakan stesen bus untuk mereka yang ingin ke selatan iaitu Johor dan Melaka..Dulu sume berkumpul di Pudu sahaje..tetapi sekarang ianya telah dipisahkan..pudu untuk perjalanan ke utara dan TBS untuk ke selatan..

Pade selasa yang lepas, aku pergi ke Melaka untuk membuat kad Alumni..sebelum konvo, kene wat kad yang mane memerlukan pelajar mengambil gamba sambil memakai jubah dan topi konvo..so, untuk itu aku memulakan perjalanan dari Klang menaiki komuter menuju ke KL Sentral..setelah itu, dari KL sentrap naik pule LRT Putra menuju ke Masjid Jamek..

Di masjid jamek, aku hilang arah tuju! Hehe..so, kol my fren iaitu Lin betanyekan dimane aku nak nek bus untuk ke Melaka sebab die berasal dari sane dan baru saje pulang ke kampung halaman beberape ari yang lepas..ok, teruskan perjalanan ke Bandar Tasik Selatan dengan LRT Sri Petaling..sampai je kat TBS, aku tenganga..besau nye tempat..da macam airport lak rase..

Kaunter nak beli tiket bersepah..aku mula confuse kerane sume kaunter same dan tidak memberi maklumat tentang bus yang akan dinaiki..maka, aku redah saje..sampai kat kaunter cakap nak pegi Melaka, dengan canggihnye terpapar di skrin tentang senarai bus dan waktu bus begerak..kagum dowh! Lebih kagum coz org kat kaunter minta IC dan juge nombor tepon..da macam pendatang tanpe izin rase..

 Siap ade name lagi tu! hehhe

Selesai beli tiket, terus menuju ke balai pelepasan..ade guard yang cek tiket sebelum turun ke balai pelepasan..da rase macam nak naik flight, hakikatnye bus saje ye..haha..Kat tiket tu ade tetulis Gate untuk kite menunggu..so follow je ye..

 Tempat duduk yang selesa sementare menunggu kedatangan bus

Skrin yang memaparkan jadual bertolak..

Ni la gate nombor tige!

Korang nampak tak yang ade symbol 1Malaysia tu..haa,kat situ ade scanner..sebelum korang naik bus, korang kene scan tiket dulu..bukan korang scan sendiri, tapi ade pekeje yang betanggungjawab wat keje tu..bile da scan, naik bus dan bertolak menuju ke destinasi cinta korang..hehe..

Menurut member aku, sebenanye ade je kaunter bus macam kat pudu..cume aku tak habis explore lagi..kat TBS ni ade macam2 kemudahan seperti contoh toilet(penting ye!), kedai ala2 7E dan juge kedai jual baju..kenderaan awam pon ade seperti teksi, bus awam, komuter Kajang-Seremban, ERL dan juge LRT..Canggih kan..

Tu je yang aku nak share..sampai jumpe lagi..tata!

P/s: Maklumat lanjut, sile layari laman web TBS

0 CakapCakap:

 

Dot... Dotaaa.. Dotiii.. Copyright © 2009 Girl Music is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez