Cakap Siang Pandang2, Cakap Malam Dengar2

Wednesday, August 17, 2011

Assalamualaikum..

Haa..Org Melayu selalu kate, cakap siang pandang2..cakap malam dengar2..ini membawe maksud, bile kite nak 'berkata' atau 'mengata' seseorg tu, harusla berhati2..takut2 org yg dikate tu terdengar kate2 dari kite..cop! aku berketurunan jawe..bermakna tak boleh gune kate2 ni! hahaha..

Alkisahnye, dari tajuk diatas..berlaku satu peristiwe..selepas berbuke, aku dan mak berborak..mase tu abah da suda berbuka dan ready nak ke masjid..borak punye borak, sempat la 'mengata' abah..ishhh3, tak baik aku kan..tapi mak aku pon bersubahat! so, tak bole nak kate ape la kan..

Kami 'mengata' abah hanye pade perkara yang kecil saje..tengah sebok dan syok mengata tu, tetibe dengar org tutup pintu..aku dan mak terkejut! so, suruh la mak pergi spy sapekah gerangan yang menutup pintu itu..dan jeng, jeng, jeng..mak cakap 'Dot, tu abah la'..terus aku dan mak terdiam! haaa, padan muke! tule, mengata abah lagi..bajet tadi abah da lame ke masjid..

Aku da berpeluh! mak pule macam sedang berpikir, tapi aku tak tahu ape yang ade dalam kotak pikiran mak..terus aku cakap 'mak, agak2 abah dengar tak?' mak pon menjawab 'tak tahu la..berdose kan kite ni..da, jom solat..pastu doa minta diampunkan dose kite'..terkedu sebentar..

Aku dan mak masih tak sure abah dengar kate2 dari kami atau tak..tapi abah layan kami macam biase je..tak tahu la if abah pendam dalam hati kan..tapi, kate2 aku dan mak tak de la teruk mane pon..hehe, masih nak pertahankan diri yang da bersalah..itulah kisah dari tajuk diatas..kesimpulannye, bile nak 'mengata' org tu berhati2 sikit..mane tahu org tu pasang telinga..hehe..lebih baik jangan 'mengata' org, sebab itu kan perkara yang tidak elok..

Ekceli, perkara ni banyak kali gak berlaku..tapi so far, tidak mendatangkan persengketaan..haha..so, korang jangan amalkan tau! sampai jumpe lagi..

P/s: Abah, maafkan org ye..org sayang abah! ikhlas.. :)

2 CakapCakap:

Kami YaNg CumEL on August 19, 2011 at 9:13 AM said...

ry nnt jgn lupe mntak maaf k..ish..kesian..ni msti sbb wrna pink kn..ahahhaha

UcuDot on August 19, 2011 at 5:04 PM said...

hahahha..dpt detect je ko kn..lebih kurg la..raye kang dtg! :)

 

Dot... Dotaaa.. Dotiii.. Copyright © 2009 Girl Music is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez