Badi or Sawan??

Friday, April 8, 2011

Sebenonye, aku tak berape tau sangat pasal badi or sawan ni..tapi penah la dengar cite dari org2 tue temasuk mak dan abah..mak kate dulu my sis mase kecik kene sawan pengantin! haa, sampai pengantin pon ade sawan tersendiri..hehe..mak kate my sis bile start maghrib je die akan nanges sampai la pagi esok nye..macam2 care da nak ubatkan kakak aku..g hospital..temasuk juge gune care kampung..

tapi kakak aku tetap nanges..ishh, menyusahkan betol! hahahaha..mak kate time tu mak aku malas da nak layan kakak aku..da la mak aku masih sakit akibat bersalin, anak lak wat hal..so tepakse la abah yang jage..1day, ade kenduri kawin bedekatan dengan rumah..so nenek pon cobela mintak bedak yang digune pengantin dan sapukan kat muke kakak..alhamdulillah, kakak pon pulih..kisah ini adelah kisah benar..if xpecaye, tanye mak aku! cer tanye..cer tanye..

ok, tadi pasal sawan..yang ni pasal badi mayat..aku ade tebace dekat FB pasal badi mayat ni..nak diringkaskan cerite, ade sepasang suami isteri ni baby mereka tak menangis, tak ketawe, tak menyusu, tak makan dan tak bemaye..then, 1day ade sorang pak cik datang jenguk anak die..teperanjat besa kerane bukan baby yang die nampak, tapi wajah perempuan tue yang da kecut..pak cik tu kate perempuan tue tu da menumpang kat baby tu, bukan sorang tapi tujuh org yang tumpang kat setiap sendi baby tu..if lambat rawat, baby tu bole meninggal..

so, pak cik tu minta air lebihan mandian jenazah lelaki untuk dimandikan baby tu sebab yang menumpang adelah mayat perempuan tue..setelah dimandikan, baby tu pun pulih kembali..pak cik tu kate, ade diantare ahli kuarge suami isteri tadi yang pulang dari menziarah org meninggal terus menegur baby tersebut..ni pon kisah benar juge..

memang mak aku ade pesan, if balik dari tengok jenazah seeloknye basuh muke dan berselawat..lebih2 lagi bile ade baby kat rumah..if balik dari rumah da waktu maghrib, b4 masuk pon kene basuh muke dan selawat juge..mak kate takut ade bende yang mengikut yang kite xnampak..yela, da name pon baby..kecil lagi..memang senang nak kene kacau..so, tepulang pade korang nak pecaye ataupon tidak..just nak share ape yang aku tahu..selamat membace dan tata!

3 CakapCakap:

Cik Buya on April 8, 2011 at 9:23 PM said...

uish.. baru tahu pasal sawan pengantin tu. mekasih bagi info. hehe

UcuDot on April 10, 2011 at 2:29 PM said...

hehe..sesame..sharing is caring :)

Admin on November 7, 2012 at 6:00 AM said...

saya just nak share pengalaman sendiri…..terjadi pada anak perempuan saya dari lepas bersalin nurse pun pelik asyik menangis je sampai biru muka menangis...dia suruh bagi susu...sejak dari itu dia mmg kerap nangis sampai kadang-kadang 2 jam baru berenti nangis, mcm2 dah berikhtiar, mengurut le, jumpa bomoh le, nak tidur pun sampai kena tido dalam kete malam2, tu rutin harian pastu kena pasang surah yasin tiap2 malam..…macam2 dah buat dan selepas umurnya lebih kurang 6 bulan…..waktu tu lah….baru saya tahu apa itu penyakit sawan…..mata terbeliak nampak mata putih je…mulut berbuih….kaki kejang, terjadi di kampung….mmg taktahu nak wat mcmana….bawa lari ke klinik desa…bagi ubat yg masukkan ikut bontot pastu MD situ suruh cepat2 bawa pegi Hospital Jempol……kuar masuk hospital….dr kerajaan sampai swasta..ada sekali baru kuar dr hospital swasta, sampai rumah je…taksempat nak masuk rumah pun jadi lagi….bomoh ker..urut ke semua dah buat……kalau yg moden….anak saya doktor dah sarankan utk buat mri….dan amik ubat epilim….hari2 kena makan sampai umoq 2 tahun…..dan akhirnya ditemukan oleh seorang hamba Allah…iaitu Produk SNE…..mula2 mmg takpercaya jugak pasal produk2 ni….just nak cuba,yg penting waktu tu apa yg sy piki akan tetap akan berusaha cr penawar untuk anak saya…………dan hasilnya mmg buat saya puashati dgn kesannya….anak saya dah sembuh sepenuhnya…..ubat hospital sy hentikan sendiri….dan sekarang umor dia dah 2 tahun …mmg tak pernah kena lagi sampai sekarang……alhamdulillah….jadi kesempatan ini, saya nk syorkan kepada sesiapa sahaja yg ada masalah sawan ini…cuba produk ini….www.produksne.com.my…..insyaallah……..

 

Dot... Dotaaa.. Dotiii.. Copyright © 2009 Girl Music is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez