COBOL..

Friday, March 18, 2011

Apekah maksud COBOL?? korang kalau nak sebut bia betol2 ye..bukan sebutan dalam bahasa melayu..kalau nak sebut tu pastikan CO = KO..tapi xkesah la..just nak bagitau je..ok, aku pon baru tau pasal bende ni..sebab nye??? saje! hahahha..xla, aku kene amek tau pasal COBOL ni sebab xlame lagi aku akan terjerumus dengan bende ni (dalam nada terpakse)

Ok2..COBOL dengan name penuh nye Common Business Oriented Language! ianya merupakan satu programming language yang lama..domain utama programming ni adelah dalam perniagaan, kewangan dan sistem pentadbiran untuk syarikat dan kerajaan..senang kate la kan kalau satu2 company ni nak menjejaki annual pekerja nye, so bole gune COBOL ni..dan bagi kamus pengetahuan aku wat mase sekarang, COBOL ni gune untuk sistem kat bank..

kebanyak kan sistem yang dibangunkan sekarang menggunakan java, .net dan macam2 lagi la..hanye sistem kat bank saje yang masih setia dengan cobol ni..aku pon xtau pasal cobol ni sangat..baru nak belajau! hehehehe..haruslah berterime kasih kepade mr Google yang memberi informasi tentang cobol ni..jasamu aku kenang! oleh kerane sewaktu zaman belaja dulu aku begitu anti dan alergik dengan coding2 ni, maka aku tesangat la zero mengenainye..huhuhu, sedih..

haaa, sekarang amek kau! bakal pekerjaan aku telah melibatkan aku dalam dunia coding! O.M.G!!! nak lari pon xle..tepakse redha dan berserah..terime kasih ya ALLAH..di samping itu juge, aku akan kembali ke zaman ala2 persekolahan..ini kerane, aku haruslah mengikuti training dan kemudian baru lah di beri cabaran di alam pekerjaan yang sebeno2 nye..huh, bedebo2 rase! semoga sumenye berjalan dengan lancar dan sempurna..amin..

contoh yang aku pon xfaham! hehehe

p/s: jangan tiru2 ye! wat la ikut kreativiti sendiri..sape makan garam, die yang rase masin nye! daaaaaaa~

2 CakapCakap:

Ima on March 19, 2011 at 12:42 PM said...

good luck shida...xpe..slow2 la..ima pun kene belajar wat koding lama..koding 4gl..kene guna informix..memang terkial-kial nak taip command..nanti lame2 mesti ok...lagipun belajar benda baru ni fun.. :)

UcuDot on March 20, 2011 at 8:02 AM said...

hehehe..time kasih ima..tu la, nak try bende baru..

 

Dot... Dotaaa.. Dotiii.. Copyright © 2009 Girl Music is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez